Zaparcia u niemowlaka - z czego mogą wynikać i jak sobie z nimi radzić?

Dzieci są narażone na różnego rodzaju infekcje i choroby, a także inne problemy zdrowotne. Jednym z nich są zaparcia, które u niemowląt mogą być bardzo trudnym i stresującym doświadczeniem zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby zrozumieć, co powoduje tego typu dolegliwości u maluchów, jak rozpoznać różne rodzaje zaparć, a także jak szybko i skutecznie sobie z nimi radzić. Zapraszamy do lektury artykułu na ten temat!

Co powoduje zaparcia u niemowląt?

Zaparcia u niemowląt mogą być spowodowane przez wiele czynników, które zaburzają prawidłową pracę jelit. Spośród najczęstszych przyczyn, które odpowiadają za te nieprzyjemne dolegliwości, należy wymienić:

• dietę ubogą w błonnik,
  • dostarczanie niewystarczającej ilości płynów,
  • brak dostatecznej aktywności fizycznej.

Inne przyczyny zaparć to nietolerancja pewnych pokarmów lub leków, a także choroby, takie jak niedoczynność tarczycy lub mukowiscydoza. W niektórych przypadkach zaparcia mogą być spowodowane również przez blokadę w jelitach. Jest to znane jako niedrożność jelit i wymaga natychmiastowej pomocy medycznej.

Rozpoznawanie różnych rodzajów zaparć i ich leczenie

Istnieją dwa główne rodzaje zaparć u niemowląt: pierwotne i wtórne. Zaparcia pierwotne są powodowane przez czynniki dotyczące stylu życia, takie jak dieta i brak aktywności fizycznej. Zaparcia wtórne z kolei są skutkiem różnego rodzaju schorzeń. Przed podjęciem leczenia bardzo ważne jest więc, aby określić, jaki rodzaj występuje u Twojego dziecka, aby można było zastosować odpowiednie leczenie.

Każda taka sytuacja wymaga jednak wizyty u lekarza rodzinnego dla dziecka, który dostosuje metodę terapii. W przypadku zaparć pierwotnych z reguły wystarcza delikatna zmiana diety lub zastosowanie jednorazowych, delikatnych środków przeczyszczających. W przypadku dolegliwości o charakterze wtórnym konieczne może być wprowadzenie dłuższego i bardziej wymagającego leczenia.