Co należy wiedzieć o krzywicy u dzieci?

Niedobór w organizmie witaminy D powodować może poważne schorzenie, nazywane krzywicą. Sprawdź, jakie są jej objawy i metody leczenia.

Na czym polega krzywica?

Krzywica jest groźnym schorzeniem, wynikającym z niedoborów w organizmie witaminy D, odpowiadającej za regulację zawartości fosforu i wapnia we krwi, a także mającej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układów mięśniowego oraz nerwowego. Niedobry witaminy D powodują również niewłaściwą krzepliwość krwi oraz negatywnie wpływają na mineralizację kości.

Jak objawiają się niedobory witaminy D?

Objawy krzywicy, w postaci wyczuwalnych lub widocznych deformacji kostnych pojawiają się w zaawansowanym stopniu choroby i w późniejszym wieku dziecka. W stadium początkowym choroby do najbardziej typowych objawów krzywicy należą:

• drażliwość,
  • silny zapach moczu,
  • wzmożona potliwość podczas karmienia,
  • spowolnienie wzrostu,
  • późne wyrzynanie się zębów,
  • małe napięcie mięśniowe,
  • anemia.

Charakterystyczne objawy kostne krzywicy u dzieci to natomiast spłaszczenie potylicy, deformacja żeber i klatki piersiowej, koślawe kolana, płaskostopie i zniekształcenia kości miednicy.

Jak leczy się krzywicę?

Leczenie krzywicy polega głównie na suplementacji brakującej witaminy D, przede wszystkim poprzez uzupełnienie diety o produkty bogate w cenny składnik, takie jak  jajka, oleje roślinne i podroby. Źródłem witaminy D są również promienie słoneczne. Aby uzupełnić jej braki, należy wystawiać dziecko na co najmniej dwadzieścia minut na słońce i umożliwić mu aktywność fizyczną na wolnym powietrzu. Jeśli powyższe działania okażą się niewystarczające, lekarz będzie podawał dziecku syntetyczną witaminę D w określonych dawkach przez kilka miesięcy.

Oprócz leczenia krzywicy zajmuję się również leczeniem dolegliwości związanych z układem oddechowym, moczowym i pokarmowym, chorób zakaźnych oraz pasożytniczych. Diagnozuję i leczę anemię, alergie oraz powiększenie węzłów chłonnych.