Czym jest niedokrwistość?

Niedokrwistość to inaczej anemia, która dotknąć może osobę w każdym wieku. Wiąże się między innymi z obniżeniem zawartości tzw. czerwonokrwinkowych parametrów w morfologii krwi. Kiedy dochodzi do anemii? Jak rozpoznać niedokrwistość? W jaki sposób leczyć?

Jak objawia się anemia?

Niedokrwistość to choroba, która bardzo osłabia człowieka, czasem bywa, że jest bagatelizowana i mylona ze stanem przemęczenia. Jednak w odróżnieniu od tego daje parę charakterystycznych objawów, które pozwalają wzmożyć naszą czujność i w porę zareagować. Anemia to obniżony poziom hemoglobiny we krwi czasem łącznie z liczbą krwinek czerwonych. Istnieje niedokrwistość wynikająca z niedoboru żelaza, ale także pokrwotoczna, z niedoboru witaminy B12. Choć ta pierwsza występuje najczęściej, nie można bagatelizować źródeł problemu. Badania statystyczne pokazują, że niedokrwistość dotyczy częściej kobiet niż mężczyzn. Około ¼ diagnozowanych osób to kobiety między 20. a 50. rokiem życia.

Objawy anemii poza ogólnym osłabieniem dotyczą pogorszenia się ogólnego wyglądu pacjenta. Skóra staje się blada, z licznymi wybroczynami, siniakami, czy też owrzodzeniami podudzi. Włosy łamliwe, matowe, skłonne do wypadania, podobnie jak paznokcie, które są kruche, bruzdkowate z białymi plamami. Pacjenci z niedokrwistością uskarżają się na częste bóle i zawroty głowy,  zaburzenia pamięci, drażliwość, senność, skłonność do omdleń i drętwienia kończyn.

Jak leczyć anemię?

Po zdiagnozowaniu leczenie niedokrwistości powinno obejmować zarówno przepisanie odpowiednich leków, jak i zmianę nawyków żywieniowych. Koniecznie trzeba wyeliminować przyczyny anemii, uzupełnić niedobory żelaza, ale często także kwasu foliowego, witaminy B6, B12 czy niedostatecznym spożyciem witaminy C. Dobrze jest wprowadzić do diety produkty pochodzenia zwierzęcego, bo produkty pochodzenia roślinnego wchłaniają się w zaledwie 2%. Z warzyw trzeba wykluczyć: szpinak, szczaw, rabarbar, a zwiększyć spożycie brokułów, sałaty, natki, jarmużu.