Do którego roku życia dziecko może leczyć się u pediatry?

Każde dziecko powinno znajdować się pod stałą opieką lekarza rodzinnego, który dba o jego prawidłowy rozwój oraz stan zdrowia. Wszelkie niepokojące objawy należy natychmiast zgłaszać, aby specjalista mógł jak najszybciej zdiagnozować chorobę i wdrożyć niezbędne leczenie. Do którego roku życia dziecko może jednak leczyć się u pediatry? Kiedy staje się ono dorosłym pacjentem? Odpowiadamy w artykule!

Czym zajmuje się pediatra?

Pediatra to lekarz pierwszego kontaktu dla dziecka, który specjalizuje się w zakresie chorób wieku niemowlęcego i dziecięcego. Choć specjalista tego typu zajmuje się przede wszystkim leczeniem różnego rodzaju schorzeń, diagnoza infekcji to jego niejedyne zadanie. Rolą lekarza pediatry w szpitalu lub przychodni jest również profilaktyka chorób, przeprowadzanie bilansów zdrowia oraz monitorowanie prawidłowego rozwoju malucha.

Co istotne, dotyczy to zarówno rozwoju fizycznego (wzrost, waga), jak i umysłowego czy psychoruchowego. Ponadto jest on odpowiedzialny za zaplanowanie i wykonanie wszystkich obowiązkowych szczepień malucha. Do lekarza rodzinnego dla dziecka możesz też się zgłaszać z różnymi pytaniami dotyczącymi właściwej pielęgnacji czy zdrowego żywienia swojej pociechy.

Do jakiego wieku przyjmuje pediatra?

Dziecko może leczyć się u pediatry do ukończenia pełnoletności. Lekarz ten przyjmuje swoich pacjentów niemal od urodzenia (od drugiego miesiąca) do osiemnastego roku życia. Przez pierwsze dwa miesiące niemowlę znajduje się natomiast pod opieką neonatologa. Przed ich ukończeniem pediatra jednak najczęściej składa tzw. wizytę patronażową w domu malucha.

Podczas takiego spotkania zbiera on szczegółowe informacje dotyczące rozwoju i stanu zdrowia noworodka. Wówczas rodzice mogą również zaplanować pierwszą wizytę u specjalisty, a także pozyskać wiele wartościowych informacji na temat szczepień i innych kwestii.