Leczenie dziecka antybiotykami - czy to dobry pomysł?

Antybiotyki przyczyniają się do zabijania szkodliwych bakterii, które nie występują normalnie w organizmie człowieka. Dzięki temu pozwalają zwalczać nawet bardzo poważne choroby w szybki i skuteczny sposób. Mają one jednak również swoje mankamenty, a w niektórych sytuacjach nie powinny być stosowane. Jak zatem wygląda kwestia leczenia małych dzieci antybiotykami? Czy jest to wskazane rozwiązanie? Sprawdźmy w artykule!

Przyjmowanie antybiotyków przez dzieci

Wiele antybiotyków jest doskonale przebadanych zarówno pod kątem przyjmowania ich przez dorosłych, jak i dzieci. Podawanie ich najmłodszym pacjentom jest zatem dobrym rozwiązaniem w niektórych przypadkach. Trzeba jednak zaznaczyć, że stosowanie antybiotyków powinno być przepisane wyłącznie przez lekarza w sytuacji, gdy inne metody nie są wystarczające. Zalecenie tej formy leczenia musi być też poprzedzone serią badań, które jasno wskazują na zakażenie bakteryjne.

Stosowanie antybiotyków w przypadku chorób o podłożu wirusowym nie ma bowiem sensu. Wówczas nie tylko będą one nieskuteczne, ale też organizm może nadmiernie się do nich przyzwyczaić i w przyszłości reagować na nie słabiej. Co więcej, należy wykluczyć ewentualną alergię na dany antybiotyk, a w przypadku wystąpienia niepożądanych reakcji – szybko odstawić lek i zamienić go na inny.

Kiedy warto podać dziecku antybiotyk?

Lekarz rodzinny dla dziecka może przepisać małemu pacjentowi antybiotyk, jednak jego przyjmowanie nie powinno trwać dłużej niż tydzień. Najczęściej leki z tej grupy są stosowane w przypadku:

• zapalenia płuc,
  • zapalenia ucha,
  • anginy,
  • infekcji układu moczowego,
  • Helicobacter pylori (zapalenia żołądka).

Co istotne, podczas kuracji antybiotykowej oraz przez dwa tygodnie po jej zakończeniu dziecku powinny być podawane też probiotyki – dobre kultury bakterii. Są to leki osłonowe, które odbudowują wyniszczoną przez terapię naturalną florę bakteryjną żołądka.